Wednesday, January 14, 2009

Kalev Meedia lõpetab ajakirjade väljaandmise

Täna teatas Kalev Meedia, et on otustanud peatada kõigi ajakirjade väljaandmise seoses majanduskeskkonna halvenemisega. Otsus puudutab seltskonnajakirja „Just“, majandusajakirja „Ärielu“, spordiajakirju „Sporditäht“, „Basket“, auto-moto ajakirja „Moto“, moe- ja elustiiliajakirju „Avenüü“, „Avenüü Professional“, infotehnoloogiaajakirja „Praktiline Arvutikasutaja“, lasteajakirju „Muumi“ ning „Muumi Mõistatuste- ja Värviraamat“.

Kalevi väitel vähendab see kulusid 3,5 miljonit krooni kuus. Kõlab nagu mõistlik otsus - 42 miljonit krooni võitu aastas on praeguses majandussituatsioonis suur raha. Korrutame selle näiteks viiega ja saame, et ettevõtte väärtus võiks selle otsusega tõusta ca 200 miljonit krooni ehk umbes 8,5 krooni aktsia kohta. Sealjuures on Kalevi tänane aktsia hind 13,6 krooni.
Samas on mitmed asjad imelikud. "Just", "Ärielu", "Sporditäht" ja "Avenüü" on tuntud brändid, millel on kindel lugejaskond ja tellijad. Ettevõttel on 100 töötajaga sissetöötatud meeskond. Ajakirjade summaarne tiraaž on 66 600. Tundub ebaloogiline, et sellisele kontsernile ei olnud võimalik leida ühtki huvitatud ostjat. Juba pooleliolevatel tellimustel (mis nüüd tuleb klientidele kompenseerida) on selge rahaline väärtus.
Samuti on arusaamatu portaaliga kalev.ee jätkamine. Kui siiani oli sünergia, et sama meeskond sai toota sisu nii paberväljaannete kui ka portaali jaoks, siis nüüd see sünergia kaob.
Veelgi imelikum on venekeelse seltskonnaajakirja Bravo saatus. Kalevi börsiteates on ajakiri suletavate väljaannete nimekirjast välja jäetud, Kalevi enda uudises aga on ka sellele hingekella löödud. Huvitav on ka, et Kalev Meedia tegevjuhi Alar Pingi sõnul ei tulnud otsus äkki, vaid juhtkond oli ajakirjade sulgemise võimalusega juba mõnda aega arvestanud. Samas osteti "Bravo" alles eelmise aasta 7. novembril ehk umbes kaks kuud tagasi.

Minu elukogemus näitab, et kui miski on ilmselgelt ebaloogiline, siis pole see (kogu) tõde. Seega võib ka selles loos oodata veel üllatusi. Või siis on meedia- ja reklaamiturg tõesti teinud nii võimsa languse, et ka ühed Eesti suurimate tiraažidega ajakirjad pole kopkatki väärt. Nii või teisiti, homsel börsipäeval jääb nähtavasti Kalevi aktsia 60%-line hinnatõus ära.

2 comments:

Jüri said...

Minule kui sellisel skaalal ettevõtlusega kuid vähesel määral meediaga kokku puutunud inimesele on kogu sellest Kalevi meediagrupist, õigemini selle sünnipõhjustest, jäänud kaks võimalikku muljet:

a) kruudal oli tootmisest siiber ja tahtis midagi radikaalselt teistsugust teha ja mõte meediamogulist (vrd Luik) kõlas kuidagi uhkena

b) tundis või mõjutati tundma vajadust "alternatiiv"-meediale, kohekesemaigulisele ja rohevärvilisele.

st. eesmärgiks polnud luua midagi uut või teistsugust kvaliteeti loovat või väärtuslikku. osteti kokku just siuke prügikala-taseme ajakirjandus ehk siis just see kiht, millest leibkondades ollakse valmis esimeses ringis loobuma. praeguses olukorras lendab sellise portfelliga püss põõsasse väga kiiresti muidugi.

*uri said...

Mina isegi täitsa usun Kruuda juttu, et ta tahtis algselt teha uue kvaliteediga eetilist ja sisutihedat ajakirjandust. Aga see otsus põhines rohkem isiklikul solvumisel kui ärilisel analüüsil. Ja kui äriks läks, siis selgus, et ainsad ajakirjad, mida osta, on Justid, Bravod, Sporditähed.

Ja kui vaadata Kalevi viimast kvartaliaruannet, siis tegi kogu Kalev Meedia (koos tele ja netiportaaliga) umbes 1,5 milli krooni käivet kuus. Ja kui seejuures ainult ajakirjade osa tegi juba 3,5 milli miinust, siis võib-olla tõesti oleks ajakirjade müügist saadud vähem raha kui müügiprotsessi käigus ära kulutatud.

Aga ikkagi natuke arusaamatu, et seda siis täna niivisi avastati. Huvitav oleks teada, mis hinnaga Bravo novembris osteti.