Wednesday, February 04, 2009

Lennufirmad Baltikumis

Leedu lennufirma flyLAL läks paar nädalat tagasi pankrotti. Leedu riik ei olnud nõus raskustes ettevõtet ka 1 liti eest üle võtma. SAS on samuti raskes seisus, koondab inimesi, müüb (või annab tasuta ära) osalusi tütarettevõtetes. Estonian Air on olnud probleemides juba kuid. Siiani püsiti veel SASi rahasüstide toel, aga nüüd soovivad nemadki ettevõttest välja saada. Lennundusameti eksjuht Toomas Peterson arvab, et Estonian Air ei ole kellelegi huvipakkuv. Ettevõtte sulgemine lähiajal ilma valitsuse toeta tundub üsna reaalne.

Aga oma 47% osaluse lätlaste AirBalticus müüs SAS 14 millioni lati (€20m, 313MEEK) eest. See teeb kogu ettevõtte väärtuseks 42 miljonit Eurot ehk 663 miljonit krooni. Umbes sama palju on täna väärt Eesti suurim ehitusfirma Merko. Ostjaks on ettevõtte tegevjuht Bertolt Flick.

Pikalt on räägitud, et AirBaltic saab avada nii palju rahvusvahelisi liine tänu Läti valitsuse toele. Estonian Air samas tegutseb puhtalt äriloogika järgi, mis tähendab vähem otselende ja tihedamat ühendust Kopenhaageniga, kust saab mujale ümber istuda.
Ise-enesest on võimalik riikliku dumpinguga ju paljugi korda saata. Aga see tuleb üldjuhul kohe välja kui ajad lähevad raskeks ja riik enam majanduslikult mõttetule tegevusele peale maksta ei suuda. Seega on hämmastav, et turu halvenedes on kahe naaberriigi "kommertsiaalsetel alustel" tegutsenud lennufirmad käpuli aga AirBaltic on väärt 42 miljonit Eurot.

Midagi peavad lätlased olema siin ikkagi õigemini teinud kui meie+SAS. Äkki sobiks Estonian Airi uueks osanikuks hoopis Air Baltic?

6 comments:

Mikk said...

Ma ei pretendeeri lennundusest arusaajaks aga mulle on jäänud sellised mõtted pähe:

1. Kogu aeg räägitakse sellest, et Eestist peab paljudesse kohtadesse reisida saama. Minu teada on selle kõige lihtsamaks toetamise ja soodustamise aluseks Eesti riigil olemas võimalus. Tallinna Lennujaam on täielikult nende omanduses nign keegi ei keela seda miinusega runnida. Et meelitada rohkem otselende Tallinnasse lendama.
Minu mäletamist mööda hakkas Riia lennujaam arenema kui nad lasid ennast alguses miinusesse odavate lennujaamamaksudega. Hiljem on see küll paranenud suurte mahtude tõttu.

2. Flylali ja EA olukorrad pole vist otseselt võrreldavad. Flylalil oli korralik konkurents Vilniusest lendudel olemas Airbalticu näol. Airbaltic teeb päris palju otselende ka Vilniusest. Juhul kui flylal oli oma kulude osas nõrgem kui AB (mis võib väiksemate kogemuste ja väiksemate lendude aj lennukite hulga juures olla reaalne) oli neil ka raske võistelda AB-ga.

3. Kunagi kui SASi ühe baltikumi tasemel juhiga vestlesin, siis tema ütles kaks põhjendust, miks Riias on paremini läinud kui Tallinnas:
a. vähemalt kaks korda suurem kohalik kodune turg
b. konkurentsist AB ja Ryanairi vaheline konkurents, mis tingib arenemise vajaduse.

4. Puhtalt hüpoteesina - kas äkki head rahvusvahelise taustaga inimesed (äkki ka lennundussektorist aga Flicki tausta ma ei suutnud googeldades leida) on paremad nii rahvusvahelises äris firmat vedama.

Lihtsalt mõtteid.

Mikk

助けて~! said...

凄く困ってます☆ love-cac@docomo.ne.jp すぐに連絡ください

精神年齢 said...

あなたの精神年齢を占ってみよう!当サイトは、みんなの「精神年齢度」をチェックする性格診断のサイトです。精神年齢度には、期待以上の意外な結果があるかも??興味がある方はぜひどうぞ

出張ホスト said...

マダムと甘い時間を過ごしてみませんか?性欲を持て余しているセレブたちは出張ホストサービスで男性を探し、セックスを求めているのです。ホスト希望の方なら容姿や年齢は一切不問!ご近所の女性を探して、多額の報酬をゲットしよう

メル友募集 said...

今まで同い年や年下としか付き合ったことなくて疲れてしまいました…優しくリードしてくれるような大人の男性に憧れます。 ayu-cha@docomo.ne.jpよかったらメールしてみてください。

Anonymous said...

Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: (amaah.credit.offer@gmail.com). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.